המהפכה הדיגיטלית – המהפכה העוצמתית ביותר מאז המהפכה התעשייתית

המהפכה התעשייתית שהתרחשה לפני כ-200 שנה שינתה את חיינו לבלי היכר. מחקלאות לתעשיה, עיור מואץ, רכבות קיטור ומסילות שפרצו דרכים חדשות אל יבשות חדשות ומאבק בלתי פוסק על אוצרות הטבע.

בשנים האחרונות מאות שנים אחרי המהפכה התעשייתית, אנו נמצאים בעיצומה של מהפכה חדשה, המהפכה הדיגיטלית, או בשמה המעודן – מהפכת המידע. כולנו רואים ומרגישים את הכח הענקי הזה ששמו העידן הדיגיטלי ששוטף אותנו ומשנה את חיינו במהירות.

לכל אחד מאיתנו צמוד "מחשב על"  בצורה של טלפון חכם שהולך איתנו לכל מקום, צמוד אל הגוף שלנו והופך להיות כמעין איבר נוסף שאיתו אנו חושבים, זוכרים, רואים ומבלים.

הטלפון החכם באמצעות אוסף של תוכנות מתוחכמות מגדיר מחדש מי אנחנו, מגדיר כיצד אנו חושבים, כיצד אנו מתקשרים עם הסביבה הקרובה שלנו וכמה אנחנו מחוברים ונמצאים בעניינים עד כדי כך שנטבע מושג חדש NOMO FEARNO MOBILE FEAR שהפירוש שלו הוא הפחד שלנו מלאבד את הטלפון או לחלופין את היכולת להיות מעודכנים ורלוונטיים בכל רגע נתון.

יש הטוענים שהעידן הדיגיטלי הוא שינוי גדול יותר ממה שהייתה המהפכה התעשייתית. ניתוח מעמיק מראה כי אנו לקראת סיומו של השלב הראשון בו מוצתה ההפעה על הפרט, השינוי הדיגיטלי הוטמע בחיים הפרטיים של כל אחד מאיתנו וכעת מתחיל השלב השני בו נראה שינויים מהותיים בסביבה העסקית שמסביבינו.

אלו שינויים מהותיים צפויים בסביבה העסקית?

  1. גלובליזציה מואצת

הגלובליזציה תואץ באמצעות שני תהליכים מקבילים:

מעבר של ידע וטכנולוגיות ממקומות בהם קיים יתרון יחסי מובהק לשאר העולם. לדוגמה בניית מרכזי פיתוח בישראל של רוב החברות המובילות בעולם כדי לנצל את ה"מוח היהודי", וחילופין פלישת הטכנולוגיה ליבשות וארצות נחשלות בצורה שמזכירה אימפראליזם מודרני כפי שמתכוונת פייסבוק לעשות באפריקה עם שרותי לוויין ישראלי לאספקת אינטרנט לכל חלקי אפריקה על מנת שבין היתר הם יוכלו להיות לקוחות מרוצים על ה-WALL של פייסבוק.

 

גלובלזציית הטכנולוגיה מאפשרת לפרטיים ובעיקר לאלו השייכים למיעוט להתאחד במהירות וביעילות סביב דת ו/או רעיון משותף ו/או מכנה משותף. הדוגמאות הן רבות ומגוונות אבל נזכיר כאן את "אביב העמים" הערבי שהמנוע המרכזי שלו היה הפייסבוק. עלייתה של דאע"ש (ISIS) כשהיא משתמשת בכל הכלים העומדים לרשותה בצורה אפקטיבית, מהומות השחורים בארה"ב  ועוד ועוד.

 

 

  1. שוק העבודה משתנה במהירות

שוק העבודה שהיה והינו שוק מסורתי, מקובע עם מינימום שינויים עובר תמורות משמעותיות. התחזיות מדברות על מעבר מסיבי ממודל של מעסיקים ומועסקים, למודל של עצמאיים נותני שירות ובעלי עסקים אשר יעסיקו נותני שירות.

חברות ענק וארגונים יתפרקו, לחלקים קטנים ויעסיקו עוד ועוד נותני שרותים אשר יועסקו במשרות חלקיות ויספקו את השירות מביתם או מחלקים שונים בעולם כשהם מגובים בטכנולוגיה מתאימה.

 

  1. האבולוציה של שוק הקמעונאות

המסחר האלקטרוני נכנס ומשתלב בהרגלי הצריכה שלנו ומאיים על שוק הקמעונאות המסורתי. המסחר האלקטרוני מאפשר לנו במהירות וביעילות להיות חלק מגלובליזציית המוצרים והמותגים הבינלאומיים מושגים כמו BLACK FRIDAY או CYBER MONDAY הופכים להיות חג קניות בינלאומי בקניונים המקומיים וברשת.

לפי התחזיות המסחר האלקטרוני יגלוש גם לתחום הקמעונאות הפיזית. תהליך הקניות בחנות הפיזית הולך להשתנות, נכנסים לחנות, מודדים, סורקים את הקוד ע"ג הבגד ומשלמים. הבגד יגיע לאחר מספר ימים בחבילה הבייתה.

נראה כי שם המשחק בעולם הקמעונאות החדש הוא יעילות לוגיסטית המתבטאת ביכולת לספק מוצרים לבית בלקוח במהירות וביעילות המקסימלית לשביעות רצונו של הלקוח.

 

  1. עידן ריבוי הערוצים – OMNICHANNEL

בעבר הכל היה הרבה יותר פשוט! כל חברה, עסק או עצמאי התמודדו מול לקוח פרונטלי שהגיע אליהם מפה לאוזן, דרך הקמעונאות המסורתית או דרך פרסום בעתונות, דפי זהב וכיוב'.

היום בעידן ריבוי הערוצים כל לקוח צריך לבנות תשתיות תקשורת מול הצרכן. זה מתחיל באתר אינטרנטי עם אפשרות לצור קשר או נציג וירטואלי, ממשיך לדף פייסבוק עם קהילת מותג שניתן לתקשר איתה בעיקר באמצעות פרסום ממומן. שירות לקוחות מקצועי שנמצא בבית הלקוח או ב-OUTSOURCE. אפליקציה יעודית לבית העסק, פעילות איסטגרם יעודית ובימים אלו מתחילה להיכנס גם פעילות ווטסאפ בשירות הלקוחות. מושקעים מאמצי ענק בשיחה ישירה עם הלקוח, בשימור לקוח ורוב המאמצים מופנים לגיוס לקוחות.

את הצרכן לא מעניין הערוץ בו הוא פונה לספק, הוא מבקש שיהיה שם מישהו בצד השני שיתן לו מענה מהיר וסביר מבחינה שרותית, בכל מקרה אחר הדרך לדף הפייסבוק של הספק היא מאוד קצרה עם שימוש מאסיבי בכלי ה-SHAMING.

 

 

 

מה אנחנו אמורים לעשות עם כל המידע הזה? מה אמורים לעשות עסקים, חברות וארגונים וכיצד הם צריכים להיערך ולהתמודד עם העידן הדגיטלי?  התובנה המרכזית שאנו מאמצים ופועלים על פיה בעידן הדיגיטלי החדש היא שוודאות העסקית היחידה הקיימת היא חוסר ודאות ואנו נדרשים לפעול על פי מודלים דינמיים מותאמים.

העידן הדגיטלי מייצר כל הזמן חוסר ודאות בטווח הארוך הבא לידי ביטוי בשינויים תכופים בטווח הקצר. כל מהלך של חברה כמו גוגל או פייסבוק או שינויים בעולם הסייבר משפיע מיידית על נכסים שבנינו בעולם הדיגיטלי וכופה עלינו תגובה מהירה והסתגלות לשינוי על מנת שנוכל לשרוד בטווח הארוך. אחת הדוגמאות לכך הייתה החלטת גוגל שאתר אינטרנט מותאם למובייל יקבל עדיפות על פני אתרים לא מותאמים. החלטה זו שנשצעת פשוטה אילצה מאות אלפי חברות "לטפל" באתר התאגידי שלהם ויצרה עידן חדש שבו הדרישה הבסיסית לאתרי אינטרנט היא לאתר מותאם למובייל.

התוכניות האסטרטגיות של כל עסק, ארגון או חברה, הופכות להיות מורכבות מאוד ומאלצות אותנו ללמידה מתמדת, שינויים והתאמות על בסיס קבוע. ה-TIME TO MARKET בפיתוח מוצר חדש לא השתנה מהותית בעוד מודל ה-INNOVATION LIFE CYCLE הולך ומתקצר בצורה משמעותית. מוצר כמו ה-IPHONE  שפוחח על ידי חברת APPLE ונחשב לקטליזטור הכי משמעותי של העידן הדיגיטלי והושק לראשונה ביולי 2007 זכה לתחרות בזמן שיא של שנתיים בדמות מכשירי ה-GALAXY  שנגסו נתח שוק משמעותי בטווח קצר.

בעולם שבו הגלובליות כובשת את העולם אנחנו נדרשים להביא תפישות, עקרונות והתאמה גלובלית לתוך העסק שלנו. בעולם שבו המידע מהיר וזמין אנחנו נדרשים לייצר מערכי למידה וליקוט מידע שיעזרו לנו להבין ולהסתגל לשינויים בשוק. בעולם שבו הקמעונאות משנה את פניה אנחנו נדרשים לתשתיות שיעזרו לנו לפתח את העסק שלנו לעולמות חדשים. רק עסקים שיוכלו להרחיב את תחום היכולות שלהם לאוקיינוסים החדשים יוכלו לשרוד. עסקים וחברות נדרשים לאמץ פוזיציית challenger תמידית ולאתגר את עצמם בצורה שוטפת בעולמות החדשים. בעולם של לקוחות ומסחר אנו נדרשים לאנליטיקות מתקדמות והבנה מעמיקה של תהליכים תוך מדידת ההשפעה שלהם על הביצועים העסקיים.

כל טכנולוגיה חדשה צריכה להיבחן במבחן התוצאה העתידית, החל מטכנולוגיית הענן שמשנה את עולם התשתיות, ההתאמה המליאה לנובייל דרך אתרים מותאמים ואפליקציות. כניסה לתחום ה-INTERNET OF THINGS (Iot) בתחום המשיק לעסק שלי. פעילות ממשית ואפקטיבית בעולם הרשתות החברתיות תוך שימוש במשפיענים וממליצים והמרת גולשים לרוכשים בפועל ו

יצירת קשר

לתיאום פגישה

שם מלא:
טלפון:
דוא"ל:
חברה:
נושא:

שמרו על קשר

צוות xValue זמין לכל שאלה בימי א' עד ה', בין השעות 9:00 בבוקר ועד 17:00 אחה"צ.

כל הזכויות שמורות ל-xValue ©

Website by WBD.co.il