תהליכים אסטרטגים מוצלחים

תהליכים אסטרטגים טובים הם תהליכים משמעותיים הכרוכים ב"כאבי גדילה" רבים. תהליך אסטרטגי שלא כרוך ב"כאב" בתוך ההנהלה או הבורד, כאב הנובע מאיתגור עצמי, ביקורתיות ופתיחות, לא יהיה לעולם תהליך שמשנה מציאות, שכן בשביל לשנות מציאות, צריך להסתכל למציאות "בעיניים". האם זה מספיק? כ

אם ניקח בהשאלה את המשפט  a vision is a result of a dream in action , ניתן להצביע על  מספר מפתחות להצלחה, שעשויים להפוך עבור חברה, כול שהיא, את ה dream  ל action .

מדובר בעקרונות מנחים שחברה אמורה לפעול לאורם, מהיום שאחרי הקטרזיס הגדול שחברות רבות עוברות בתום התהליך האסטרטגי. עם זאת, מעטות בלבד, מצליחות "להביא את הגלגלים לכביש"

1. מוניטורינג עקבי של ביצועי החברה, תהליך הבקרה חייב להיעשות בראייה אינטגרטיבית של 4 צירי ערך שונים: : אנשים, תהליכים, פיננסים ושיווקמכירות. ניהול היעדים חייב להיות מושתת על מדדים שהופקו מכל אחד מארבעת צירי הערך הללו ולפגוש לא רק את השגרה של התקציב השוטף "החשוב דחוף" אלא גם את הערך העתידי והמשימות הקריטיות, ליצירת ערך כזה  

2. התנהלות "מהעתיד אחורה" – טבע לדוגמא מחזקת את הרגל הגנרית בכדי להיות  global leader בזירה הזו, זו הסיבה שהיא רוכשת חברה תרופות גנריות בלמעלה מ 40 מיליארד דולר. באופן אחר לגמרי, היא מנסה להיות challenger מובהק בזירה של תרופות המקור. כשחקן מהסוג הזה, היא רוכשת שלא במקרה חברות טכנולוגיות "חכמות" שעשויות לחזק את היתרונות התחרותיים שלה, במקומות, אותם סימנה כאזורים בהם יש לה סיכוי להיות כזו, מול שחקני הענק שמתמודדים מולה (רובם גדולים פי 10 ויותר מטבע) .                                                                                      תסמכו על חברת טבע שכל המהלכים האלו נעשו בהסתכלות "מהעתיד אחורה" ותסמכו עליה שההסתכלות הזו תביא אותה להיפרד מלא מעט עסקים שאינם חלק מהמיקוד האסטרטגי שלה. לא מפתיע שארז ויגודמן המנכל של טבע, מוביל את החברה לחשיבה כזו. זה בדיוק מה שהוא עשה בשטראוס כשהחליט שעדיף להיות challenger בשוק העולמי (במקס ברנר בסלטים מצוננים במים ואפילו בקפה הקלוי ) מאשר להיות "כריש" באקווריום של השוק הישראלי

3.  הטמעה של החזון, ערכי החברה והמשימה האסטרטגית שלה, בקרב עובדי החברה

המאמר הזה  לא עוסק בחשיבותו של חזון וערכים לארגון , נדמה כי לא יהיה שניות מחלוקת בהיבט הזה. האתגר ליום שאחרי הוא להטמיע וליצור מהחזון נרטיב מרכזי בחיים של החברה ובתקשורת הבין ארגונית. חזון מופץ היטב שנחגג" באירועי חברה, שמשקף את ייעוד הארגון ומונחל לעובדים חדשים כחלק מקבלת הפנים עם כניסתם לארגון יש בכוחו לייצר שותפות מטרה ואחריות משותפת בקרב עובדי הארגון. עובדים ומנהלים המזדהים עם הערכים של החברה ונהנים לשרת אותה ביום יום, יחד עם עמיתים שלהם בחברה, הופכים להיות חלק משמעותי בהוויה של הארגון  ובתחושת שביעות הרצון שלהם מההשתייכות לחברה 

 

4. חתירה עקבית לחדשנות ערך בליבת העסקים.  חתירה לחדשנות צריכה להיות מלווה במיסוד אווירה של open innovation לצד תרבות ממשקים ותהליכים המאפשרים תפיסה של walk the talk. האתגר כאן, הוא למסד תהליכים מובנים וסדורים של חדשנות, לעשות הבחנה בין חידוש ( renovation ) לחדשנות ( innovation ) בין חדשנות בתוך הליבה וחדשנות מחוץ לליבה ובעיקר, לנהל תהליכים מתודים עם שערי gono go מובנים, לרבות ניהול מוכוון מדדים ויעדים, של משימות, הקשורות למהלכי פיתוח שהפירות שהם יניבו בטווח הבינוני והארוך.

5. מיקוד של הבורד בראיית הערך העתידי והיכולות של החברה ליצור ערך כזו, על חשבון התעסקות בשוטף של הטווח הקצר

התפקיד של הבורד ביום שאחרי, הוא לוודא שהארגון צועד בבטחה למימוש הערך העתידי ומפת הדרכים לצמיחה רווחית. הבורד צריך להימנע כמה שיותר מטיפול ברעשים הקשורים לניהול השגרה השוטף של הפעילות בחברה ולוודא שהאנשים, התהליכים, הביצועים הפיננסים והפעילות בשווקים, כולם מונעות ליצירת ערך עתידי, לא פחות ואולי אפילו יותר, מהערך שניתן להפיק בטווח הקצר   

6. פיתוח תשתיות תומכות ליבה. תשתיות  IT לדוגמא, שירות לקוחות, משאבי אנוש. תשתיות אלו נדרשות בכדי לקיים תהליכים לבנות  את ה team leadership ויכולות ניהוליות, לאורך כל שרשרת הניהול בחברה ולא פחות חשוב לנהל את המידע ולאפשר באמצעותו מעקב ובקרה באופן מתמיד, ולראות האם "הגלגלים פוגשים את הכביש" .     לא תמיד, תשתיות תומכות ליבה, צריכים להיות בפיתוח עצמי. תופעות הגלובליזציה והענן, מביאות היום חברות תוכנה גלובאליות כמו אורקל לפתח מערכות CRM , שיודעות להתכתב עם האיפיון והצרכים הייחודיים של כל חברה ולהעניק לה שירותי CRM חכמים במיקור חוץ

 

סיפור משנה במאמר הזה – דוגמאות למהלכים אסטרטגים שלא עברו את מבחן "היום שאחרי"

נספרסו במשרדים – ניסיון של נסטלה להתחיל את הפריצה של מכונות קפה ביתיות במשרדים, דווקא. נכשל כישלון חרוץ. למה?  – כי עסקים לא פריירים, גם לא בארה'ב! 

Cost 365 – פיצול אישיות או סוג של "גמד ענק" : סופרים קטנים, זולים ו"מטריפים" בתוך העיר, ניסיון מתיימר ולא כלכלי, "לגייר" את המודל של קוסטקו לערים

קיקה – מגוון ענק של מוצרים לאורך כל קשת המחירים והאיכויות. רשת שלא החליטה מה היא רוצה להיות, למי היא פונה, איזו בעיה היא רוצה לפתור ומה ה reason to buy . בעיקר, רצתה להיות גם וגם.. התוצאה: זה לא איקאה ולא שום דבר אחר!

מגה בול  – הבטחה שלא מומשה! . בסוף זה לא היה זול , לא נראה זול ולא יכול היה להיות זול !

Goggle wave 2009ניסיון שאפתני לשבור את המונופול של פייסבוק. מוצר לא טוב מספיק ( טעינה איטית מידי של אפליקציות , "גן עדן לספאמים" , ובעיקר, מוצר לא נחוץ). מי צריך להחזיק עוד רשת חברתית ולמה בכלל, צריך להחליף את פייסבוק

Google bazz 2010 – ניסיון נוסף של גוגל להיכנס לרשתות החברתיות. שירות שנבנה כשכבה מעל חשבון ה gmail. מוצר בעייתי שחשף לפני כולם את רשימות אנשי הקשר והוסיף אותם באופן אוטומטי. נכשל, כי נתפס כמהלך שתלטני וחודרני מצד גוגל. לא פתר שום בעיה. להיפך, המוצר החדש יצר בעיות אחרות, במקום לפתור בעיות קיימות

Windows vista 2007עוד הבטחה גדולה שלא מומשה.התוצאה: Over promising. מערכת הפעלה שהושקה מוקדם מידי, עם המון באגים. איטית, כבדה, לא פשוטה לתפעול, לא ידידותית למשתמש ולא ידידותית למתכנתים, עם הרבה בעיות בהתקנת תוכנות ובעיות אבטחה. מי לעזאזל, צריך דבר כזה ?

עכבר עגול  USB של אפל 1998 – כוונה טובה, זה לא מספיק טוב!. זה מה שקורה כשממוקדים מידי בעיצוב ופחות מידי ב utility - חווית משתמש ו"עבידות". המשתמשים לא אהבו אותו, כי התקשו לכוון אותו לכיוון הנכון ולהבין מתי הם מחזיקים אותו ישר

Itunes ping 2010 – "הרשת החברתית של המוסיקה". הרעיון טוב ( פלטפורמה המאפשרת לעקוב אחרי החברים שלכם ולגלות איזו מוזיקה הם אוהבים לשמוע, לעקוב אחרי האמנים האהובים עליכם ולראות מה הם אוהבים ) הביצוע לא טוב. הכשל העיקרי – היעדר האינטגרציה עם הרשת החברתית פייסבוק. מי צריך להחזיק עוד רשת חברתית.גם אם יש בשביל מה

בלקברי  Q10 ו Z10 - לאחר שבמשך שנים שלטה בשוק הסמארטפונים, ונשחקה אח'כ בתחרות מול אפל וסמסונג, השיקה בלקברי ב 2011 את מכשיר  Q10 המצויד עם מקלדת, ואת אחותה בעלת מסך המגע, Z10 שני המכשירים הללו נחשבו להזדמנות האחרונה של בלאקברי לחזור למשחק. נראה שהמרוץ הסתיים עוד לפני שהתחיל, שכן הצרכנים פשוט נמנעו מהמכשירים החדשים. באוגוסט, מנהלי ספקיות הטלפונים ורשתות הקמעונות מסרו לוול סטריט ג'ורנל, כי איש לא קונה את המכשירים. בספטמבר, בלאקברי הודיעה כי היא מפטרת שליש מהעובדים שלה ומקצצת בפעילות.

רשת הסופרמרקטים של מגה  youניסיון כושל ומיותר למתג רשת חדשה עם הבטחה לא ברורה, שם שלא אומר שום דבר .למה לוותר על שם מוכר וותיק כמו מגה, למה ללכת על שם מותג חדש ולועזי, שאף אחד לא מכיר ומי שמכיר, מקשר אותו לעולמות אחרים, לאו דווקא סופרמרקטים

שירות  ipost של דואר ישראל . השירות  הושק באפריל 2010 ונחשב לאחד הכישלונות העסקיים הגדולים של הדואר בשנים האחרונות. השירות מספק תא דואר אלקטרוני מאובטח וחינמי, שאליו ניתן לקבל דואר בגרסה אלקטרונית, במקום במשלוח רגיל הביתה. הסיבות לכישלון – ראשית:  רגולציה מחמירה- במשרד המשפטים לא הסכימו להכיר במשלוח דואר דרך השירות כדואר רשום, מה שמנע ממוסדות רשמיים להשתמש בו.                                                      שנית: הלקוחות נדרשו להגיע לסניף להזדהות, לפני שיכלו לפתוח תא דואר על שמם, מה שהקשה על גיוס מנויים חדשים. כמו כן, הדואר התקשה לגייס לשירות גופים ממשלתיים ועסקים גדולים, שאמורים היו להיות מקורות ההכנסה העיקריים של הפרויקט, בין השאר כיוון שבנקים וחברות נוספות, כבר פתחו ללקוחות תיבת דואר אלקטרונית משלהם, או שעברו לשלוח את הדואר, ישירות למייל האישי שלו.

 

Better placeפעלה במודל "הגן הסגור" וניסתה למכור פיתרון שלם בשיטת "הכול כלול" כשהיא מתמחרת את הכול על הוצאות החשמל. מודל מאוד מסובך שחייב שליטה באינטגרציה, לאורך כל שרשרת הערך. יכול להיות שבהקשר הזה ניתן לומר, שהרעיון מבריק אבל היישום, לא ממש, ואולי גם לא בזמן הנכון ( וודאי לא כשהדלק הופך להיות זול יותר וקיימים לו היום, תחליפים ומקורות אנרגיה חלופיים, זולים יחסית)

 

יצירת קשר

לתיאום פגישה

שם מלא:
טלפון:
דוא"ל:
חברה:
נושא:

שמרו על קשר

צוות xValue זמין לכל שאלה בימי א' עד ה', בין השעות 9:00 בבוקר ועד 17:00 אחה"צ.

כל הזכויות שמורות ל-xValue ©

Website by WBD.co.il